De olika tärningarna
När du ska slå ett slag med tärningarna för att klara en utmaning kombinerar du Attribute-bonus med Skills-bonus och anväder du utrustning, ex vapen, rep, bandage får du lägga till deras bonus också sk Gear-bonus.
Till detta har du till att börja med tre olika färger på tärningarna.
Attributes = vita tärningar: Base Dice
Skills = röda tärningar: Skill Dice
Gear = svarta tärningar: Gear Dice
Om du har turen att hitta en artifakt som får du kanske lägga till en extra D6 till din Gear Dice-pool. Om artifakten är av Master Crafted Class ska du lägga till följande tärningar beroende på hur sällsynt föremålet är:
- D8: Mighty
- D10: Epic
- D12: Legendary
Låt oss se på ett kort exempel. Karanders rollperson försöker, med hjälp av ett rep och grappling hook, klättra över en hög och brant mur. Vilken Skill ska han använda? I listan över Skills hittar han "MOVE" som bl a innehåller Climb. MOVE har Attribute = AGILITY.
Karanders rollperson har följande "stats".
AGILITY +4
MOVE +2
Grappling Hook ger +1 för GEAR.
Karander slår då 4 vita D6, 2 röda D6 och 1 svart D6 och denna gång var svårigheten på utmaningen "Normal" dvs det räcker med att han slår en sexa för att lyckas.
Tärningsslag när du inte har Skill
Om du inte har någon bonus på den Skill du vill använda får du slå dina Base Dice för det Attribute som är associerat till den Skill du vill utföra. I Karanders exempel här ovan får han slå 4 vita tärningar och en svart tärning om han hade 0 i MOVE.
Misslyckat tärningsslag
Om Karander inte lyckas få en enda sexa, eller inte tillräckligt med sexor för att lyckas, kan han välja "Pushing the Roll". Då får han slå om alla tärningar utom de som visar sexa eller dödskalle (se bilden här ovan). Han får bara slå om en enda gång!
Dödskalle på tärningsslaget
Om Karander slår fram en sexa och en dödskalle (ett på tärningen) på första tärningsslaget kan han negligera dödskallen. Men om han misslyckas och han väljer "Pushing the Roll". Då får han slå om alla tärningar utom de som visar sexa eller dödskalle.
Så fort han väljer "Pushing the Roll" aktiveras dödskallen!
För varje dödskalle som slagits fram (eller ligger framme efter andra och sista slaget) av de vita Base Dice ska han dra av lika många bonusar från det Attribute hans Skill var associerat till. Slår han fram en dödskalle med de svarta tärningarna, Gear Dice, ska han ta bort lika många bonusar som antalet svarta dödskallar!
Exempel:
Karander har efter andra och sista slaget följande resultat:
Base Dice: 2, 4, 1 och 1
Skill Dice: 5, 4
Gear Dice: 1
Nästan uppe vid murkrönet lossnar repet från kroken och du tumlar handlöst och med huvudet före till marken. Momentet efter att ditt ansikte omformas av den hårda marken träffar järnkroken din skalle med en ljudlig klang. När du reser dig upp trasslar benen in sig i rephögen vid dina fötter varvid du ramlar in i muren och knäcker näsan. Med en tröttsam suck lutar du dig mot muren, stoppar en illa åtgången cigarrstump i mungipan. Men innan du hinner tända rökverket stannar en uniformerad vakt framför dig, kisar med ögonen och frågar:
- Är ni släkt med Vlad Bradbolovic ans Knegel?
Karander som tidigare hade AGILITY +4 får nu dra av 2 från AGILITY och från och med nu får han bara använda 2 st Base Dice avseende slag som är associerade med AGILITY. Dessutom har han inte längre någon Climb-bonus av repet och grappling hook då Gear Dice också visade en dödskalle.
Willpower
Nu till det positiva. För varje dödskalle som du slår fram vid ditt "Pushing the Roll" får du lika många poäng i Will-power. Dessa Willpower-points använder du för att aktivera dina speciella Kin Talents och Professional Talents! Mer om detta senare.
"Group Roll"
Vid en gemensam utmaning kan ni välja den som bäst är lämpad att slå tärnings-slaget. Varje rollperson som hjälper till ger +1D6 till tärningspoolen, max +3D6.
"Opposed Rolls"
I vissa situationer räcker det inte med en eller två "success". Du måste få fler "successes" än din motståndare för att kunna besegra/överlista/övertala hen.
"Modification"
Ibland gör omständigheterna så att det blir svårare eller lättare att lyckas med en utmaning. "Modification +2" betyder att du får använda två extra Skill Dice vid tärningsslaget. "Modification" gäller bara Skill Dice.
Difficulty Modification
Trivial +3
Simple +2
Easy +1
Average 0
Demanding -1
Hard -2
Formidable -3