Spelmekanik
SPELMEKANIK
Slå tärning
Rollpersonerna har värden som anger vad de är bra på, att förstå hur saker och ting fungerar, att prata sig ur svåra situationer, att klättra i berg eller att springa snabbt. Värdet anger hur många sexsidiga tärningar du får slå när du försöker klara av trubbel. En sexa är en framgång. Det krävs sällan mer än en framgång för att lyckas. Om du misslyckas kan du försöka igen, men riskerar då att få avdrag på dina Attribut-bonusar och/eller skada vapen/utrustning. Det här förklaras senare. En del tabeller kräver att du rullar T66, alltså två sexsidiga tärningar, efter att du har bestämt vilken tärning som anger tiotal och vilken som anger ental. Slår du till exempel en trea på den första och en sexa på den andra blir resultatet 36.
Din Rollperson
Karaktärerna i detta rollspel formas av Attributes (4 st), Skills (16 st) och Talents. Relationer och Utrustning spelar också en viss roll. Spelarna kan välja att gestalta en av 8 st olika Raser (Kin) plus 8 st olika Professions. När du startar din karaktär kan du välja eller via slumpen ange ålder på din karaktär. Utifrån åldern får du dina poäng (p) för Attributes, Skills och Talents.
Age Attribute Skills General Talents
Young 15 p 8 p 1 p
Adult 14 p 10 p 2 p
Old 13 p 12 p 3 p
Dessa poäng fördelar du sedan enligt instruktionerna här nedan.
ATTRIBUTES
Det finns fyra Attributes som tillsammans anger vad du är mer eller mindre bra på: Strength, Agility,
Wits och Empathy. Grundegenskaperna har ett värde mellan 1 och 5 som visar hur många tärningar du ska slå när du gör något som är beroende av egen-skapen. Du får fördela poäng enligt din ålder på dina Attributes. Minsta värde är 2 och högsta 4. Undantaget är dina "Key Attribute" som anges av din Ras eller Profession. Då får du fördela 5 poäng på det "Key Attribute" som anges av Ras (Kin) eller Profession. Om både Ras (Kin) och Profession har samma "Key Attributes" får du lägga 6 poäng på detta Attribute.
1. STRENGTH: Raw muscle power, brawn and stamina.
2. AGILITY: Body control, speed and motor skills.
3. WITS: Sensory perception, intellegence and sanity.
4. EMPATHY: Personal charisma and the ability to manipulate others.
SKILLS
Dina färdigheter är inlärd kunskap, utbildning och erfarenhet. Det finns 16 Skills. Du har ett värde mellan 0 och 5 poäng i dessa Skills. Värdet anger antalet tärningar du lägger till din grund-egenskap när du försöker göra något som är svårt eller farligt. Du får sätta ut poäng enligt din ålder på dina Skills. När spelet börjar får du inte ha högre än 1 i någon Skill. Undantaget är de Skills som är din Professions "Key Skills". Dem får du sätta 3 poäng i. Efter att ni avslutat sittningar får du erfaren-hetspoäng som du kan använda för att höja dina Skills, Talents eller lära dig nya Talents. Här nedan är de 16 Skills uppräknade + det Attribute som är associerad till nämnda Skill.
· Migth (STRENGTH)
· Endurance (STRENGTH)
· Melee (STRENGTH)
· Crafting (STRENGTH)
· Stealth (AGILITY)
· Sleight of Hand (AGILITY)
· Move (AGILITY)
· Marksmanship (AGILITY)
· Scouting (WITS)
· Lore (WITS)
· Survival (WITS)
· Insight (WITS)
· Manipulation (EMPATHY)
· Performance (EMPATHY)
· Healing (EMPATHY)
· Animal Handling (EMPATHY)
TALENTS
Talents är knep, egenheter och förmågor som ger dig fördelar i olika situationer. När du startar en karaktär får du välja antalet Talents beroende på Ras (Kin), Profession och Age enligt följande:
- Din Ras (Kin)-Talent.
- En av din Professions Talent.
- Antal General Talents enl din ålder.
Varje Talents har 3 Ranks. Normalt startar du med Rank 1 i varje Talent men du välja att inte ta en General Talent för att istället uppgradera en annan Talent till Rank 2.