SPELMEKANIK: Rollperson
Slå tärning
Rollpersonerna har värden som anger vad de är bra på, att förstå hur saker och ting fungerar, att prata sig ur svåra situationer, att klättra i berg eller att springa snabbt. Värdet anger hur många sexsidiga tärningar du får slå när du försöker klara av trubbel. En sexa är en framgång. Det krävs sällan mer än en framgång för att lyckas. Om du misslyckas kan du försöka igen, men riskerar då att få ett tillstånd. Det här förklaras senare. En del tabeller kräver att du rullar T66, alltså två sexsidiga tärningar, efter att du har bestämt vilken tärning som anger tiotal och vilken som anger ental. Slår du till exempel en trea på den första och en sexa på den andra blir resultatet 36.
Din Rollperson
Karaktärerna i detta rollspel formas av Grundegenskaper, Färdigheter, Tal-anger och väl inne i mysterierna (äventyren) även av Insikter & Defek-ter. Relationer och Utrustning spelar också en viss roll. Spelarna kan välja att gestalta en av 10 st olika person-lighetstyper - Arketyper. När du startar din karaktär kan du välja eller via slumpen ange ålder på din karak-tär. Utifrån åldern får du dina poäng för Grundegenskaper och Färdigheter.
Åldersnivå Ålder Grundegenskap Färdighet
Ung 17-25 15 poäng 10 poäng
Medel 26-50 14 poäng 12 poäng
Gammal 50+ 13 poäng 14 poäng
Dessa poäng fördelar du sedan enligt instruktionerna här nedan.
GRUNDEGENSKAPER
Det finns fyra grundegenskaper som tillsammans anger vad du är mer eller mindre bra på: Fysik, Precision,
Logik och Empati. Grundegenskaperna har ett värde mellan 2 och 5 som visar hur många tärningar du ska slå när du gör något som är beroende av egenskapen. Du får fördela poäng enligt din ålder på dina grundegenskaper. Minsta värde är 2 och högsta 4. Undantaget är din bästa grundegenskap som anges på din arketyp. Den får du lägga 5 poäng på.
1. Fysik: Hur stark du är. Förmåga att ge och ta stryk. Hur länge du klarar dig utan mat och vila.
2. Precision: Din förmåga att röra dig med exakthet. Din motorik och koordination.
3. Logik: Din intellektuella för-måga. Hur beläst du är. Hur du klarar av att hantera skrämmande situationer.
4. Empati: Förmåga att förstå, övertala, lura och charma andra. Kan hjälpa att hantera skrämmande situationer.
FÄRDIGHETER
Dina färdigheter är inlärd kunskap, utbildning och erfarenhet. Det finns 12 färdigheter. Du har ett värde mellan 0 och 5 i färdigheterna. Värdet anger antalet tärningar du lägger till din grundegenskap när du försöker göra något som är svårt eller farligt. Du får sätta ut poäng enligt din ålder på dina färdigheter . När spelet börjar får du inte ha högre än 2 i någon färdighet. Undantaget är din arketyps bästa färdighet som du får sätta 3 i. Efter att ni löst mysterier får du erfarenhets-poäng som du kan använda för att höja dina färdigheter. Här nedan är de 12 Färdigheterna uppräknade + den Grundegenskap som är associerad till Färdigheten.
· NÄRKAMP (Fysik)
· RÖRLIGHET (Fysik)
· LÄKEKONST (Precision)
· LÖNNDOM (Precision)
· SKYTTE (Precision)
· BILDNING (Logik)
· UNDERSÖKNING (Logik)
· VAKSAMHET (Logik)
· GENOMSKÅDA (Empati)
· INSPIRERA (Empati)
· MANIPULERA (Empati)
TALANGER
Talanger är knep, egenheter och förmågor som ger dig fördelar i olika situationer. De påverkar tärningsslag,
alternativt ger dig krafter eller Till-gångar. I din arketyp anges tre talang-er du får välja mellan när du gör din rollperson. När ni spelar och du får
erfarenhetspoäng (beskrivs nedan) kan du skaffa fler talanger. Då väljer du fritt vilka du vill ha, och kan även ta talanger från andra arketyper.
Arketyper
I detta avsnitt beskrivs tio arketyper och du ska välja en av dem som grund för att börja bygga din rollperson.
För varje arketyp finns val som du ska göra, och förslag på vad du kan välja.
För de val som gäller din rollpersons personlighet är du fri att själv hitta på alternativ – även om spelledaren i slutändan måste godkänna det du väljer. Men för de delarna av rollpersonen som kallas egenskaper
gäller det som anges i arketypen.
Akademiker
· BÄSTA GRUNDEGENSKAP: Logik
· BÄSTA FÄRDIGHET: BILDNING
· TALANGER: Bokslukare, Beläst, Kunskap
är betryggande.
· TILLGÅNGAR: 4–6
· UTRUSTNING: Boksamling eller kartbok,
skrivdon och papper, brännvin eller
räknesticka.
Betjänt
· BÄSTA GRUNDEGENSKAP: Fysik
· BÄSTA FÄRDIGHET: KRAFTPROV
· TALANGER: Lojal, Stenhård, Stryktålig.
· TILLGÅNGAR: 2–4
· UTRUSTNING: Revolver, stormlykta eller
smink, fältkök eller enkla bandage.
Författare
· BÄSTA GRUNDEGENSKAP: Empati
· BÄSTA FÄRDIGHET: INSPIRERA
· TALANGER: Automatisk skrift, Journalist,
Ordkonstnär.
· TILLGÅNGAR: 2–5
· UTRUSTNING: Skrivdon eller anteck- ningsbok, kamera eller teaterkikare, sällskapshund eller boksamling.
Jägare
· BÄSTA GRUNDEGENSKAP: Precision
· BÄSTA FÄRDIGHET: SKYTTE
· TALANGER: Prickskytt, Spårhund,
Örtkännare.
· TILLGÅNGAR: 2–4
· UTRUSTNING: Gevär, jaktkniv eller jakthund, jaktfälla eller jaktutrustning.
Läkare
· BÄSTA GRUNDEGENSKAP: Logik
· BÄSTA FÄRDIGHET: LÄKEKONST
· TALANGER: Akutmedicin, Fältläkare,
Överläkare.
· TILLGÅNGAR: 4–6
· UTRUSTNING: Läkarväska med medicinsk utrustning, brännvin eller fint vin, sliten häst eller starkt gift.
Officer
· BÄSTA GRUNDEGENSKAP: Precision
· BÄSTA FÄRDIGHET: SKYTTE
· TALANGER: Gentleman, Taktiker,
Stridsvana.
· TILLGÅNGAR: 3–7
· UTRUSTNING: Gevär eller pistol, kompass
eller bajonett, kartbok eller sabel.
Privatdetektiv
· BÄSTA GRUNDEGENSKAP: Logik
· BÄSTA FÄRDIGHET: UNDERSÖKNING
· TALANGER: Elementärt, Falköga,
Fokuserad.
· TILLGÅNGAR: 2–5
· UTRUSTNING: Förstoringsglas eller låsdyrkar, revolver, knogjärn eller fältkikare.
Präst
· BÄSTA GRUNDEGENSKAP: Empati
· BÄSTA FÄRDIGHET: GENOMSKÅDA
· TALANGER: Biktfader, Syndernas förlåtelse, Välsigna.
· TILLGÅNGAR: 4–6
· UTRUSTNING: Musikinstrument eller fint
vin, skrivdon och papper, vigvatten eller
gammal bibel.
Vagabond
· BÄSTA GRUNDEGENSKAP: Fysik
· BÄSTA FÄRDIGHET: MANIPULERA
· TALANGER: Berest, Luffarknep,
Misstänksam
· TILLGÅNGAR: 1–3
· UTRUSTNING: Vandringsstav, kniv eller
kofot, brännvin eller sällskapshund.
Trollkunnig
· BÄSTA GRUNDEGENSKAP: Precision
· BÄSTA FÄRDIGHET: LÖNNDOM
· TALANGER: Illusionism, Medium, Sätta
skräck
· TILLGÅNGAR: 1–4
· UTRUSTNING: Spåkula, pulvriserat bockhorn eller elddon, dolk eller kokkärl.